Het komt helaas te vaak voor dat lopende samenwerkingen de groei van je eigen bedrijf afremmen.

Maar laat ik even bij de start van je bedrijf beginnen. Je bent super gemotiveerd en mega blij met iedere nieuwe opdracht waarbij jij kunt helpen. Logisch want als je start wil je je zelf bewijzen, je wilt je omgeving laten zien, dat de keuze die jij hebt gemaakt om ondernemer te worden niet de verkeerde keuze is geweest. Dus je bent niet kritisch en zegt vaak te snel ja tegen opdrachten, zeker als je nog weinig omzet hebt.

Tijdens zo’n samenwerking ga je geheid merken dat de opdrachtgever niet zo fijn met de samenwerking omgaat. Jou misschien niet als een gelijkwaardige partner behandelt, afspraken niet nakomt of jouw adviezen in de wind slaat. En als het op financiën aankomt moeilijk gaat doen over jouw tarief en facturen te laat betaalt. Dit zijn van die opdrachten die heel veel energie slurpen i.p.v. dat je er energie van krijgt. Met als gevolg dat jij vermoeid wordt en dat je beren op de weg ziet, die ervoor zorgen dat jij je onzeker gaat voelen.

Je bent geen opgever, dus je wilt deze opdrachten die je in de startfase van je bedrijf hebt aangenomen, niet zomaar beëindigen. Maar wil jij met jouw bedrijf doorgroeien dan zal je bewust naar je lopende opdrachten moeten gaan kijken en die er voor zorgen dat je maar niet verder kunt groeien in kaart brengen. Je zult echt afscheid van deze opdrachten moeten gaan nemen, want neem maar van mij aan zonder besluiten te maken blijf je staan waar je staat en groei je niet door. En wat het ergste is, je blijft dan ook nog eens dit type klant aantrekken. Wil je dat?

Het is nu het einde van het jaar en dit is precies de juiste tijd om voor jezelf na te gaan of het allemaal nog wel zo gaat zoals jij dat voor ogen had. Zit jouw bedrijf nu in die fase die jij voor ogen had? Want dit type klant belemmert jou om naar de volgende bedrijfsfase door te groeien. Zij veroorzaken dat stemmetje in je hoofd, die wel bekende belemmerende gedachte. Juist op momenten dat jij aan je groei van je bedrijf moet gaan werken.

Stel jij wil per 1 januari 2021 je tarief verhogen, aan welke klant denk jij direct die moeilijk gaat doen over deze tariefverhoging? Precies die opdrachtgever die nu al vindt dat je een te hoog tarief hanteert en dus jou niet op jouw waarde beoordeelt. Vraag jezelf dus echt af of deze opdracht jou echt blij maakt. Wanneer dat niet meer zo is overweeg dan echt om afscheid te nemen, want jij moet wel de regie van je eigen bedrijfsgroei in handen houden. Met de juiste opdrachten behaal ook jij jouw gewenste resultaten en jouw gestelde doelen!

Dus wees eerlijk naar jezelf en stel een plan op waarmee je op de juiste wijze en op het juiste tijdstip stopt met deze energie slurpende opdrachten. Pak je eigen bedrijfsdoelen weer op, zorg dat je zichtbaar wordt voor de juiste ideale klanten. Zodat 2021 ook voor jou weer een jaar met werkplezier gaat worden.

Denk je nu: “He ik kan hierbij wel wat hulp gebruiken” check dan mijn VIP-dag aanbod of boek de workshop Weet Wat Je Waard Bent – 15 januari 2021.

We denken en werken graag met je mee.

Succesvolle groet,
Irene