Ik sluit deze serie af met een paar tips waarmee jij voortaan verwachtingen succesvol kunt managen. In mijn vorige blogs heb je kunnen lezen wat verwachtingsmanagement is. Ook heb je kunnen leren hoe je dit in 3 stappen kunt toepassen.

 

Het belangrijkste aspect van verwachtingsmanagement is communicatie. Om een goede samenwerking te behouden is het belangrijk dat er altijd duidelijkheid is. Duidelijkheid in wat precies de afspraken zijn en wat jullie van elkaar verwachten.

 

Bespreek regelmatig of alles nog volgens afspraak verloopt.

Als ondernemer ervaar je hoe snel er veranderingen optreden. Om succesvol te blijven ondernemen is het belangrijk dat je mee verandert. Een nadeel hiervan kan zijn dat deze veranderingen effect hebben op de gemaakte afspraken en dus de samenwerkingen die je met je klanten hebt.

 

Het is dus belangrijk dat je regelmatig de stand van zaken bespreekt met je klant en zo vaststelt of alles nog volgens afspraak verloopt.

 

Is het jou al eens overkomen dat de klant halverwege het project toch opeens andere ideeën krijgt en deze niet voldoende of in sommige gevallen helemaal niet met jou deelt? Met als gevolg dat jullie niet meer op hetzelfde level zitten en er weer ruis is ontstaan. Oftewel jullie houden er andere verwachtingen op na. Er is geen sprake meer van de gewenste situatie die eerder was gecreëerd.

 

Neem verantwoordelijkheid

Bij verwachtingsmanagement draait het erom dat je voldoet aan de verwachting van je klant. Maar verwachtingsmanagement houdt ook in dat jij het tijdig aangeeft wanneer je merkt dat de planning niet meer klopt.  Doe dit ook!

 

Door je verantwoordelijkheid te nemen en te blijven communiceren wanneer je merkt dat de planning niet meer klopt,  voorkom je jij dus niet het gewenste (verwachte) resultaat levert. Bovendien draagt dit er ook aan bij dat jouw klant steeds meer vertrouwen krijgt in jou als samenwerkingspartner.

 

 

Dit levert verwachtingsmanagement jou op:

  • Geen teleurstellingen meer. De klant weet exact wat hij van jou kan verwachten en jij kan resultaatgerichter werken en houdt er een fijne samenwerking op na.
  • Zelfverzekerd samenwerken. Ieder nieuw traject, project of samenwerking start je nu bewust van het feit dat je aan de verwachtingen van jouw klant kunt voldoen.
  • Tevreden klanten. De verwachting van de klant komt overeen met wat jij kunt en wil waarmaken.

 

DIT IS VERWACHTINGSMANAGEMENT!

De verwachtingen van anderen zoveel mogelijk matchen met wat jij echt kunt en wil waarmaken. Verwachtingsmanagement is nu voor jou niet langer meer alleen een vage term. Je kent de spelregels en je weet ze toe te passen.

 

Heel veel succes bij het managen van verwachtingen!