Regelmatig komen mensen bij mij met de vraag of ik voor hen een online leeromgeving wil bouwen omdat ze een online programma willen gaan aanbieden. Als ik dan doorvraag waarom ze dit willen gaan doen, dan hoor ik vaak terug dat het een mooie manier is van passief verdienen. Of dat het handig is omdat het online is. Of omdat ze hebben gehoord dat je daarmee makkelijk en veel gaat verdienen.
Als ik dan vervolgens vraag wat hun verdere aanbod is, dan zijn dat vaak een aantal losse producten of diensten waar weinig tot geen verband in zit. En als ik dan vraag of ze een funnel hebben of hoe ze dit gaan promoten, dan valt er vaak een stilte. En ook in het aanbod valt een stilte: er wordt wel iets (betaald of gratis) aangeboden, maar daarna volgt er niets. Geen follow up, geen upsell, geen vervolgaanbod, niets. Er valt ook daar een stilte.
Men heeft weinig tot geen online bereik, geen fanbase en geen maillijst. Kortom: geen basis. Geen fundament. Als je vanuit het niets een online programma gaat aanbieden zonder basis, dan moet je niet gek op kijken dat de verkoop tegenvalt. Want feitelijk ben je dan roepende in een lege woestijn. Er zit geen plan achter, er is geen bereik en uit het niets ben je iets aan het aanbieden. Maar aan wie dan eigenlijk?
In Jip en Janneke-taal: je biedt iets aan terwijl je je doelgroep niet eerst laat kennismaken met jou. Wie ben jij en wat heb je eigenlijk te bieden?
Ga jezelf eens na, waarom koop jij je bepaalde producten altijd bij dezelfde winkel? Of altijd producten van een bepaald merk? Dat is omdat er al eerder kennis mee hebt gemaakt. Je hoort, leest of ziet regelmatig hun reclames of je hebt al eerder een prettige ervaring gehad met het product of de winkel die het aanbood.
En hoe snel heb jij iets gekocht? Heb je de reclame misschien eerst wekenlang voorbij zien komen en besloot je pas toen om toch eens te gaan kijken of het misschien iets voor je was? Want onderschat ook de tijd die je nodig hebt voor promotie van bijvoorbeeld je online programma niet. De tijd die je nodig hebt om te zaaien, zaaien, zaaien en zaaien….
en pas daarna kun je gaan oogsten. En nee, dan hebben we het niet over een paar weken. Daar zijn maanden en misschien ook wel een jaar (of zelfs nog langer) voor nodig.
Als jij iets nieuws lanceert, had je daar dan een lanceerplan, een promotieplan voor uitgewerkt? Met een redelijke periode waarin je promotie maakt voor dat aanbod?
Of bied je iets 2 weken aan en verwacht je dat dat succesvol is?
En, hoe heeft dat tot nu toe voor je gewerkt?
Een goede planning is dus ook essentieel, náást een goede basis.
Dus om bij het begin te beginnen: hoe is jouw basis, jouw fundament?
Hoe groot is jouw online bereik? En geef jij mensen de gelegenheid eerst bij jou te ‘proeven’ voordat je ze een heel groot stuk kaas probeert te verkopen?
Heb je geen idee hoe ver je daar eigenlijk in bent en wil je uitvinden wat er bij jouw onderneming nog nodig is om dat fundament stevig neer te zetten en erop te gaan bouwen, vraag dan eens onze gratis Groeiscan aan. Puntsgewijs nemen we je mee in welke zaken een goede basis leggen en je krijgt inzicht in welke ontwikkelpunten je op dat vlak nog hebt. Je kunt de Groeiscan hier aanvragen: www.onlinebusinessgrowth.nl