Hoe voorkom je dat jij een spammer wordt?
Het maken en het hebben van een waardevolle weggever is voor ondernemers zoals jij en ik een middel om mensen op je emaillijst te krijgen. Zodra de persoon op je lijst staat ga je ze van informatie en waarde voorzien. Vanaf dat moment start jouw serviceverlening.
Omdat je investeert in je weggever (je hebt er tijd ingestoken om het te maken en je maakt misschien wel promotiekosten om jouw weggever zichtbaar te krijgen bij jouw doelgroep) is het van belang dat jouw relaties op je lijst, op een gegeven moment, ook echt betalende klanten worden.
Niet iedere ondernemer is zich bewust hiervan en zijn hierdoor spammers!
Helaas, maar het is waar. Veel ondernemers zijn alleen maar aan het zenden. Ze sturen regelmatig hun nieuwsbrief en daarnaast nog een aantal verkoopmails en vinden het maar wat vreemd dat daaruit geen verkopen komen (ze hebben geen idee dat ze spammen).
SPAM = Een verzamelnaam voor ongewenste berichten
Maar hoe voorkom je dat jouw relatie jouw goedbedoelde intentie (de waarde die jij geeft in je nieuwsbrief) als spam ervaart?
Om je dit uit te leggen neem ik je mee in mijn aanpak.
Bij aanvang van een nieuwe opdracht bekijk ik altijd als eerste de lijst met relaties en de laatst verzonden nieuwsbrieven en mailings en wat daarvan de openingsratio is. Meestal valt die behoorlijk tegen. Ook het aantal klikken op de CTA die in de mailings of nieuwsbrieven worden opgenomen is laag en soms zelfs nihil! Zo zonde wanneer er uit de lijst weinig tot geen interactie en / of verkoop komt.
In de bila dat dan volgt vraag ik naar de voorbereiding voordat zo’n mail wordt opgesteld en verstuurd. Dit is het moment waarop ik erachter kom dat ze spammen. Want ze schrijven content en versturen deze zonder doel.
Ja ik weet het spammen is een naar woord, een woord waar je niet graag van beschuldigd wordt. Maar je doet het echt wanneer je alleen maar zendt en je geen idee hebt of dat wat je verstuurt ook echt gelezen wordt, of wanneer je niet weet of jouw relatie ook daadwerkelijk op een van de linkjes klikt die je in de tekst hebt verwerkt of de actie neemt die je voor ogen had.
Vergeet vooral niet dat je ook spam verstuurt naar je relatie op je lijst als deze nog helemaal niet toe is aan de informatie die je verstuurt. Je relatie zit mogelijk in een andere fase dan waar jouw informatie over gaat. Je volgt totaal niet de klantreis! Weet jij wat de klantreis is van jouw relatie? In een eerder geschreven blog vertel ik je hier meer over. Je leest hem hier.
Neem maar van mij aan dat wanneer je op deze manier jouw relaties van mails en nieuwsbrieven blijft voorzien, je geen lezers meer hebt en zij zich op een gegeven moment uitschrijven en ben je ze kwijt. En dat wil je natuurlijk niet.
Vanaf het moment dat een relatie zich inschrijft op jouw lijst, ga je aan de gang met het verlenen van service. Net zoals je zou doen wanneer een klant over de drempel van jouw winkeldeur stapt. Je stelt je voor en vraagt of je ergens mee kunt helpen. Je vraagt door!
Wanneer je weet waar de behoefte ligt, dan bied je advies (gratis of tegen een instaptarief). In deze fase is het belangrijk dat je waarde biedt en dat je laat zien welke kennis je in huis hebt. Je bouwt aan vertrouwen. En als je iemands vertrouwen hebt gewonnen, dan is de kans veel groter dat ze een product of dienst bij je aankopen.
Wil jij weten of jij een waardevolle lijst hebt opgebouwd en of jij geen spammer bent ☺. Boek gerust een strategiesessie via deze link.