Graag deel ik hier mijn Tips voor tijdens de vakantie.
Het is zomer! Voor ons als zelfstandig ondernemer met kinderen niet de ideale periode voor het werk en je bedrijf, maar wel de ideale periode om heerlijk van je gezin en de vrijheid te genieten. Vanaf volgende week maandag heb ik de eerste drie weken een tropenrooster en de drie weken daarop vakantie. En zo kom ik de zomervakantie door.
Wil je weten hoe ik mijn werk in de eerste drie weken en tijdens de vakantie doe? En hoe ik deze periode ook gebruik om mijn bedrijf door te ontwikkelen en te laten groeien? Lees dan zeker verder.
Voor de eerste drie weken voer ik een tropenrooster in. Ga vroeger starten en stop rond 12.00 uur. Dan is het tijd om leuke dingen met de kinderen te gaan doen. En in de avonduren ga ik weer aan het werk. Mijn samenwerkingspartners heb ik hierover geïnformeerd en zij weten dat ik dus in de ochtend het beste bereikbaar ben. Daarnaast heb ik mijn super team die tijdens deze vakantieperiode mijn back-up is. En de klanten die voor het team en de continuïteit hebben gekozen, maken hier dan ook graag gebruik van.
Hieronder geef ik je mijn Tips! Tip 1 is de beste, maar voor mij ook meteen de lastigste om uit te voeren en de laatste Tip is echt een aanrader. Hoop dat ik je hiermee kan inspireren.
TIPS
Tip 1 | (Top Tip!)
Bekijk het eens van een andere kant. Stap er echt even uit en ga lekker liggen in de zon. Kijk eens naar je bedrijf vanaf een afstand. Probeer het te bekijken door de ogen van een ander. Wat zie je dan?
Tip 2 |
Kijk eens naar je plannen en doelen die je nog dit jaar wilt realiseren. Neem hiervoor echt even de tijd, bekijk je marketing funnel en je content planning.
Ik neem bijvoorbeeld het eerste halfjaar onder de loep en stel mijzelf de volgende vragen, zoals: wat ging goed en wat juist niet? Wat ga ik opnieuw proberen en wat ga ik zeker niet meer doen? Is mijn Marketing funnel goed ingericht, wat kan ik hier nog aan toevoegen en wat loopt niet en haal ik er uit? Zijn er nieuwe kanalen bij gekomen waar mijn doelgroep uithangt? Hoe staan mijn klanten ervoor, is er al bedrijfsgroei merkbaar en zo niet wat kunnen we aanpassen? En hoe gaat het met de academy, bied ik de juiste programma’s aan of is het al tijd om uit te breiden?
Tip 3 |
Wat wil je het komende halfjaar zeker nog doen? Misschien wil je gaan werken aan je persoonlijke ontwikkeling of wil je een speciale expertise verder uitbreiden. Persoonlijk vind ik de zomer echt de perfecte tijd om dit te doen.
Tip 4 |
In deze periode bekijk ik ook naar mijn team waarmee ik werk. Is het team ook klaar voor het komende halfjaar? Ben ik tevreden, maar ook kijk ik of zij ook nog steeds tevreden zijn. Heb ik behoefte aan nieuwe teamleden? En ik kijk naar mijn buddy’s. Het hebben van een business buddy is belangrijk. Ik heb er twee en ook plannen met hun bekijk ik deze zomerperiode. En welk ondernemersnetwerk ga ik het komende halfjaar bezoeken? Nieuwe mensen ontmoeten offline blijft gewoon weg mega belangrijk voor je bedrijfsgroei. Dus neem deze tip ook zeker mee.
Tip 5 |
Kijk naar je bedrijfsprocessen en je bedrijfstaken. Kun je deze verbeteren of efficiënter maken? Misschien overstappen naar een goedkopere versie van dezelfde kwaliteit? Een ander boekhoudprogramma heb ik bijvoorbeeld genomen. Ik had exact online (€ 68,- per maand) en nu e-boekhouden (€ 16,- per maand) en ik kan hetzelfde ermee werken, een online agenda om direct afspraken in te plannen, of een slimmere manier van tijdregistratie (ik gebruik Toggle)?
Tip 6 |
Neem je website onder de loep. Kijk er eens naar door de bril van je klant. Misschien dat je je teksten kunt verbeteren? Staat er geen verouderde info op of update je afbeeldingen. Neem de tijd hiervoor, een goede website genereert omzet.
Tip 7 |
Blijf jezelf ontwikkelen. Bekijk welke cursus of training je zou willen gaan volgen het komende halfjaar. Wil je bijvoorbeeld aan je marketingkennis gaan werken? Of besluit je om deze werkzaamheden uit handen te geven? Vraag een kennismakingssessie aan of stuur een bericht via deze link.
Tip 8 |
Ruim op! Je kantoor, bureau en boekenkast. Maar ook zeker je mailbox! Schoon je bedrijf op. Dit geeft zoveel ruimte, ook in je hoofd.
Tip 9 |
Bekijk je content planning, schrijf posts voor je social media vooruit. Maak mooie passende afbeeldingen, etc. Het is super handig om alvast content klaar te hebben staan voor het komende halfjaar, maar laat ook ruimte over voor nieuwtjes en actualiteiten. Plan je content door.
Tip 10 | De laatste tip!!!!
Plan tijd vrij. Dit is echt mega belangrijk. Tijd voor fun, tijd om bij te tanken en dingen te doen die energie geven. Tijd voor het gezin, familie en vrienden. Maar ook tijd lekker in de zon liggen aan het zwembad of aan zee en geheel niets doen!
Een hele mooie Zomer!
Groetjes,
Irene